Review: The Pendulum’s Motion – More Than This EP

TPM - More Than This EP cover artwork

Een vier track ep onder de loep nemen is maar een korte ervaring en geeft niet altijd goed weer tot waar een band instaat is. Deze ep geeft dat juist wel. In een korte en bondige setting laat de band horen dat de band uit Rotterdam heerlijke pop rock nummers kan maken en dit op een goede manier wegzet.

De band bestaat iets meer dan twee jaar en met vier man sterk weten ze de luisteraar al snel te overtuigen van hun kunne. “A long way to go” opent en meteen hoor je de fijne klanken van frontman Sean Pithie sterk naar voren komen. Zijn stem rockt lekker maar slaat nooit door en blijft goed overeind door de ep heen. Hierdoor is het voor een groter publiek zeer aangenaam. De sound doet me denken aan een bandje genaamd Blizzard, welke in het verleden een hitje hadden met het nummer “One“. Het nummer “More than This” rockt wat harder dan zijn voorganger en zou niet misstaan in de 3FM playlist. Heerlijke gitaar lijnen en een stevig ritme vanuit de drums zetten het nummer voort. De band speelt helaas nog in de wat kleinere locaties in het land maar na deze release komt daar hopelijk verandering in.

Once Again” is meteen een stuk rustiger en voert je mee door scherpe gitaarklanken en de frontman ’s stem die een heerlijke diversiteit laat horen. Helaas komt het nummer nooit echt van de grond en gaat niet meer knallen iets wat wel had gemogen na de sterke opbouw in de song. Dit gebeurd dan wel weer in de laatste track “Head Over Heels“, een tegelrecht rocknummer met scherpe randjes. Erg goed luisterbaar zeker een festivaltrack voor deze zomer.

De ep is niet subliem te noemen en waar het nog aan schuurt is vooral de ervaring. Maar dit gaat zeker goed komen zolang ze maar echt meer gaan spelen. Deze zomer tijdens festivals maar ook daarna de clubs in is een must voor deze band.

Preview: Paaspop 3/4/5-04-2015 Schijndel

Review: Aeverium - Break Out