Review: The Re: Freshed Orchestra

Foto’s van The Re: Freshed Orchestra

RFORuim twee jaar geleden startte The Re: Freshed Orchestra een crowdfunding actie om hun debuutalbum te financieren, het heeft dus even mogen duren maar met dit resultaat mogen de dames en heren meer dan trots zijn. Vandaag komt namelijk eindelijk de langverwachte self titeld album uit. Dertien heerlijke gemixte nummers met alle kwaliteiten en facetten die deze samenstelling te bieden heeft.

De opening gebeurd met een anderhalf minuut durend intro, een teaser want meer dan dat is het niet en gaat al snel over in “Possible” een feat. met Poliana, het is een gematigde track die vooral laat horen hoe creatief en muzikaal het orkest is. Zestien muzikanten die gezamenlijk The Re: Freshed Orchestra plaat hebben weten neer te zetten. Na deze opbouw is het tijd om volledig los te gaan met “Liquid”, iedereen is wakker, dus let’s go!

Re Freshed Orchestra Jazz In Duketown Den Bosch 19-05-2013

Naast Poliana sluit ook Pink Oculus zich aan bij dit nummer. De hiphop druipt je speakers uit, de eigentijdse sound die The Re: Freshed weet te produceren is zeer smakelijk en met de power van eenieder is dit nummer een sfeermaker. Een goede balans is gevonden om elkaar niet te overstemmen waardoor zeker ook de dames goed te horen zijn. Pink Oculus, Esperanza Denswil, kennen we de laatste tijd natuurlijk van wat ruigere en ruwere MC werk maar hier laat ze een andere kant van zichzelf zien. Iets dat je al had kunnen horen als je bij een van hun live shows bent geweest.

Re Freshed Orchestra Mama's Pride Geleen 11-05-2013

Re Freshed Orchestra Mama’s Pride Geleen 11-05-2013

Ze mag in “Blind Man” ft Master al meer haar MC-stijl laten horen, het is een unieke stijl en staat fier overeind in dit nummer. De bandleden zetten hun beste beentje voor en als eerder uitgebrachte single is de track pakkend en laat een stukje zien waartoe ze in staat zijn. Als Master ruimte maakt voor Poliana wordt weer een heel ander soort nummer in gestart, zeer muzikaal, maar er volgt opeens een rust. Een break die onwennig voelt in het begin en je een totaal ander beeld geeft van de band. Maar goed dat het drieluik dat eerder ten gehore werd gebracht de diversiteit onderstreept, want dat is toch wel wat boven komt drijven in het geheel.

Na een paar maten strijkers neem fluitiste Maite “Another Minute” over en geeft een geweldige draai aan deze track. Een funky soul stijl en heerlijke percussie sound in de mix met blazers, dit is Re: Freshed! De klanken zoals je ze niet snel hoort worden samengebracht in geweldige uitwerkingen. Wat een track, het is zo muzikaal dat het ingelijst moet worden! Terug naar wat meer urban hiphop sound met Dr. Rum en backingvocals door Poliana in “Starlight”. Het nummer straalt als de zon op een mooie zomerdag. Het is vrolijk, opgewekt en brengt positiviteit in je leven. Zet je speakers op vol open, ook is het midden in de nacht, de buren worden niet kwaad want ook zij zullen genieten!

Re Freshed Orchestra Zomerparkfeest Venlo 03-08-2013

rickBlazers (Maite, Alessandro, Floris, Efe) en strijkers (Pauline, Yannick, Marien) openen “For Real” een echte samenwerkingstrack. De gehele Orchestra zet in en laten elkaar de ruimte om te shinen. Wanneer Rick de maat gaat slaan met een strak drum ritme is het nummer op tempo en is het enkel nog genieten geblazen. “Da Boss” was de eerste track die online kwam van de plaat, een nummer dat regelmatig heel hard door mijn speakers heeft geklonken. Een straffe beat en fijne vocalen van Pink Oculus, Lega-C, Master & Dr. Rum zorgen voor een zeer complete track. Dit live, zal heel hard gaan. Een echte festival track waar alles inzit wat je wellicht niet verwacht. Terug naar een veel typischere sound van The Re: Freshed Orchestra, “We Don’t Care” feat Dillenburg en de twee vrouwelijke vocalisten. Een rustigere track met heel veel details. Ga er dus maar goed voor zitten en laat alle instrumenten op je in werken want dit is heerlijker dan een warme zonnestraal op je huid. Skit tijd! “Mike Calls Shakil”, geen idee, next! Tijd voor dé Re: Freshed sound zo nog even voor het eind. “Throw Em Up” laat je nog een keer meenemen naar die lekkere flows en styles van eenieder. De opbouw is ijzersterk en laat maar weer eens horen dat dit de toekomst is, deze muzikanten zijn onze hoop in bange dagen. Zij zijn de toekomst samengebracht op een plaat.

Tuurlijk is The Re: Freshed Orchestra een gezamenlijke prestatie maar een big shout-out naar bandleiders Alexander van Popta en Furlan Felter, zij hebben met hun minds en kunde dit weten neer te zetten. Het heeft bloed zweet tijd en tranen gekost maar met een dertien tracker zoals deze mogen eenieder heel erg trotst zijn. Nu is het tijd aan jullie om de plaat te kopen, te draaien, je vrienden, je ouders, je schoonouders, onbekende op straat en iedereen die het wilt, of niet wilt, laten horen. Dit is de plaat die niet mag ontbreken in je vinyl/cd-collectie, heb je nog geen collectie is dit je begin! REEEEEEEEEFRESH!

Luister de plaat op Apple Music of Spotify in afwachting van de plaat/cd release.

Komende 4 april wordt er een groot feestje gegeven ter presentatie van de cd in de Melkweg te Amsterdam. Ben daarbij!

melk