Review: The Royal – Dreamcatchers

Tekst: Sharik “MCSharQ”

theroyal-cover-artwork-dreamcatchers-LR

Een heuse Hymne opent het album, Dreamcatchers, van The Royal. Het debuut album gaat vele deuren openen voor deze Nederlandse opkomende helden in de metalcore scene. Met Semuel Pisarahu op zang, Dick Liefting en Pim Wesselink op gitaar, Loet Brinkmans op bass en niemand minder dan Tom van Ekerschot op drums is deze band slechts een kleine twee jaar oud en leveren ze nu hun eerste langspeler af.

Overvloeiend op Spirit Walker is meteen de toon gezet. Een symfonische progressieve metalcore band, ja een mond vol maar zorgt wel dat alle delen gecoverd zijn. Zoals eerder omschreven in een andere blog wordt de metalwereld steeds harder en dat blijkt ook nu weer. Desondanks is ook dit album goed te behappen voor de luisteraar. The New Breed gaat lekker verder op de ingeslagen weg en is met een fijne gitaarsolo en dikke basdrum fijn hard.

Earth Gazer ft Ryan Kirby(Fit for a King) is een fijne samenwerkingsplaat die wat extra diversiteit brengt op het album. De gitaarriffs vliegen je weer heerlijk om de oren en kennen geen grenzen.
Nederland brengt afgelopen tijd veel van dit soort bandjes voort maar slechts enkele leveren z’n goede productie af als The Royal. Ook dit nummer klinkt weer smooth en werkt heerlijk op vol volume. Tijd voor titeltrack van het album, Dreamcatchers, waar ook een videoclip bij hoort.

Hij kickt er lekker hard in en is als single een zeer goede keuze. Het nummer laat, met uitzondering van de symfonische kant, je goed horen tot waar de band in staat is. Dan opeens begint het nummer “Haven” en wordt je gehoor getrakteerd op een geweldig harpspel. Even een break, maar ook daar komt natuurlijk een einde aan. Een instrumentaal deel volgt die overvloeit op “Mad Deuce” die er weer heerlijk in beukt. Stevige dubbele drums, dikke bastonen en fijne vocalen vliegen je meteen om de oren. Lijkt me een heel toffe werking hebben tijdens de show trouwens.

De helft van het album zit er alweer op. Gaat snel ook al hebben we het niet over een kort album want met maar liefst dertien nummers en een speeltijd van 47 minuten is het een volledige theroyal-band-photo-bb-LR-portraitproductie te noemen. Met “Lilith” en “Defender” volgt de band de ingeslagen weg. Fijn hard, catchy op bepaalde punten en zeer goed uitgevoerde grunts. De energie spat bijna uit je speakers, iets waar ik altijd veel respect voor heb! Want niet alleen live dien je het waar te maken maar ook als de fans de tonen uit de speakers van hun geluidsinstallatie horen komen.

“Halfhearted” is een samenwerking met niemand minder dan Shawn Spann van I, The Breather.
Het is altijd leuk om te zien dat dit soort bands elkaar ondersteunen en de inbreng voegt ook echt wat toe. De kracht en ervaring die Shawn heeft is goed hoorbaar. Dan is het alweer bijna tijd voor de eindsprint, “ Skyler”, laat je nog eens meevoeren in de hevige sound van de band. Het voelt soms dat ik in herhaling van tekst val, maar hoe beter de perfectie te omschrijven door herhaling. Het album zit gewoon van begin tot eind piekfijn in elkaar en kent geen uitschieters, misschien wordt het dan als matig omschreven maar dat is het totaal niet.

“Arga” knalt heel erg hard door de speakers, samen met “Origins” (Orchestral Version) de twee afsluiters van het album. Het is de laatste keer dat je kunt genieten van de fijne stem van de zanger. Tijdens het volledige album zijn alle elementen in balans en zitten elkaar nergens in de weg. In samenwerking met topproducer, Cory Brunneman, is het album tot stand gekomen en dat zorgt ervoor dat de ambitie van de band goed naar voren komt. Wat een mega vette productie.

Niets op aan te merken en voor alle metalcore liefhebbers een must have voor in de platenkast!
Of gewoon lekker in de bandcamp account want voor slechts 7.50euro kun jij m al in je bezit hebben!
Gewoon kopen dus! Steun Nederlands producties! Steun deze fijne band!