Review: Tourist LeMC – En Route

tourist

TopNotch is al sinds een 1995 Het hiphop label in Nederland en België. Niet alleen de helden van de Fakkelteitgroep maar ook Kempi, De Jeugd van Tegenwoordig en Typhoon. Maar voor velen zullen de namen zoals The Kik, Drs P en Lucky Fonz III een verbazing scheppen. Wat hebben al deze, en vele andere, met elkaar gemeen? Heel simpel, de liefde voor muziek en het neusje van de zalm als het over tekst schrijven gaat. Zo is ook deze rapper uit Antwerpen bij het label gekomen. Hij brengt pure liefde, echtheid en een eigenzinnige stijl naar buiten. Het is pas de tweede langspeler van de rapper welke zijn debuut plaat in 2010 “Antwerps Testament” uitbracht. Visa Paspor ft Typhoon werd een (kleine) hit in Nederland in 2013 maar daarna was het lang stil voor de buitenstaanders. In 2014 kwamen nog twee EP’s uit maar nu is het dan eindelijk tijd voor een grote doorbraak met “En Route”.

De twaalf track tellende plaat trapt meteen met deze titeltrack ook af waaruit blijkt dat deze troubadour de smaakt goed te pakken heeft. Wellicht niets ’s werelds beste lyrics welke uit zijn per is gekomen maar de (her)introductie van zichzelf in een zeer sterke mix met van strak drum ritme en trompetgeschal laat hij zijn album van start gaan. “Bilan” is een schoon plaatje door de eenvoud die deze man nodig heeft om woorden sterk over te kunnen brengen. Alles staat in dienst van de tekst. Zowel de saxofoon als de gitaar die heerlijk meeloopt. Een tourist onderweg naar de toekomst. Op pad samen met Johannes, zoals zijn echte naam is. Zo volgt “Verhalen van de Wijk”, een blik in het leven om hem heen. Zijn zorgen over de toekomst, hoe zijn kinderen in deze wereld gaan leven en wat hem nog te wachten staat, een thema dat het  hele album goed voelbaar is.

“De Troubadours ft Flip Kowlier” is de eerste samenwerking op de plaat. Dit Multi talent kent de klappen van de zweep al sinds 2001 en heeft verschillende succesvolle albums op zijn naam staan. De dikkere sound knalt je gehoor in en laat zien dat Tourist LeMC niet vies is van een muzikale test. Mix naar het hart, het gevoel dat dingen wel kunnen, een bijzondere begeleidingskeuze. Dit in tegenstelling tot “Miljonaire” welke weer “gewoon” een fijne baslijn, strak drum ritme en alle focus op de teksten weer zich laat beluisteren. Deze afwisseling maakt het album lekker diverse en interessant. “Adieu” is een feature met niemand minder dan MC Fit. Deze held is natuurlijk bekend geworden door de supergroep Flinke Namen en ook lid van TopNotch natuurlijk. Beide heren hebben een eigen klank en dit komt in deze track erg sterk naar voren. Alle twee zijn in basis lyrics gericht en dat maakt dit een mooie samensmelting. “Koning Liefde” volgt, tevens single, een nummer dat een emotionele en sentimentele sfeer uitdraagt. De schoonheid van de gitaar, de twee taligheid en de rust in de rappers stem.

“Tot Hiertoe Alles Goe” met een sitar een muzikaal experiment, iets wat je niet elke dag hoort. Het laat maar weer eens goed zien dat deze rapper open staat voor de wereld en de kansen met beide handen aangrijpt. “Meester Kunstenaar feat Bart Peeters”, de presentator, radio maker en muzikant in hart en ziel heeft een hele eigen stem welke in dit nummer tijdens het refrein heel treffend past. De vrijheid van het leven, het leven van een tourist, van een troubadour.
De piano verzorgt de intro van ballade “Chanter”, een groot vraagstuk over het leven, geloof en de route. Het nummer brengt kippenvel over je gehele lichaam. Door de prachtige sound, het koor en de tekst. Zo komen we richting het einde van de plaat met “Horizon feat Spiritually Wally” en “Deze Nacht” als slotstukken. Eerst genoemde is wederom een zeer sterke samenwerking. Het lijkt wel alsof alle stemmen die op deze plaat te horen zijn als een puzzel stuk in elkaar zijn gevallen, de diversiteit, de kracht van het woord en de liefde voor muziek. Het slotstuk laat je nog een maal meevoeren in de gedachten en de woorden van Tourist LeMC. Een nachtlied, passend nu ik deze review om 23.44 eindig.

De plaat gaat zorgen voor de doorbraak voor de Belg in Nederland. Niemand zal meer om hem heen kunnen, zijn kunde is voor subliem niveau. Hij kan met gemak mee in het TopNotch label en dit is ook de plek waar hij thuis hoort. Het geeft hem de vrijheid om te maken wat hem op het hart ligt met een hele goede ondersteuning door de top in hiphopland. De plaat is natuurlijk te koop via de betere platenzaak.

Review: Nightwish - Endless Forms Most Beautiful

Preview: Paaspop 3/4/5-04-2015 Schijndel