Review: Town of Saints – No Place Like This

tosVandaag is de nieuwe plaat van Town of Saints uitgekomen, No Place Like This. Met een kleine kroegen tour de voorgaande maand probeerde de band alvast wat nieuw werk uit. Het typische folk karakter hebben ze achter zich gelaten en meer gefocust op een pakkende en catchy sound. Heta en Harmen weten zich altijd te vernieuwen en met een nieuwe band samenstelling is er ook ditmaal een topproductie afgeleverd.

Opener van de plaat laat je dan ook meteen genieten van die vernieuwde sound, “Modern Life”. Geklap, scherpe gitaar spel en heerlijke samenzang zijn de juiste ingrediënten voor dit nummer. Het is rustig en timide begin maar de band weet je direct te raken. Vervolgd wordt met single “Needle in the Hay”, het nummer werd al eerder ten gehore gebracht en moest wel even groeien voor mij. De nieuwe sound is heerlijk, maar zo anders dan voorheen.

Bassend door naar “Short Circuit Breakdown”, het nummer is lekker uptempo en met een swingende piano heerlijk catchy. De stem van Harmen is apart en klink 70’s, beetje vreemd maar wel lekker. Herkenbaarder is de sound tijdens “Legions”, het nummer laat de frontman weer horen hoe sterk zijn stem is. Het gitaar werk is sinds de nieuwe samenstelling meer naar de voorgrond gekomen. Hierdoor worden solo’s hoorbaarder en vult het geheel lekker aan. “Win”, vrolijk, opgewekt en zomers. Dat is wat dit nummer uitstraalt vanaf de eerste noot. De samenzang staat weer fier voorop en klinkt just perfect. De band heeft niet veel nodig om zeer overtuigend te klinken. Met kleine en korte slagen is het een nummer dat je vol door je speakers laat klinken terwijl je met je ramen open door het Nederlandse landschap rijdt.

Town of Saints Dauwpop Hellendoorn 29-05-2014

Town of Saints Schollenpop Scheveningen 02-08-2014

“Do Ya Say”, valt weinig over te zeggen eigenlijk, het nummer past gewoon prima op deze plek op de plaat.
Het was even wennen aan de nieuwe sound en nu dit gegroeid is snap je dit vrolijke en fijne nummer gewoon van begin tot eind. So what Do Ya Say? Driemaal Hoeray for Town of Saints! En een keer extra omdat Harmen jarig is! Hoeray!

“Wul’rttemberg Calm”, ik hoop dat ik het goed overtik, want hoe je dit moet uitspreken geen idee. Gelukkig laat de band natuurlijk de muziek voor zich spreken en lukt dit vrij aardig bij de opgewekte klanken. Een fijne stevige bas sound wordt verstrekt door Jukka. Deze man staat vaak wat verscholen op het podium maar hij weet de snaren de juiste weg te plukken. Wat een fijne bastoon glooit er door het gehele album.

“No Place Like This” was de eerste single van de plaat en de eerste kennismaking met de vernieuwde sound. Het ligt nog erg dicht bij de “oude” sound maar toch is vanaf het eerste moment hoorbaar dat Town of Saints gegaan is voor vernieuwing. Heta’s achtergrond is zoals altijd prachtig hoorbaar en haar viool klinkt heavenly! Het nummer is catchy, pakkend en alles wat je maar kunt wensen voor een goede kickoff. Iets dat ook direct is opgemerkt door de radiostations want het werd meteen goed opgepakt.

In “Shapes” schittert Heta als solo vocaliste, haar stem is breekbaar en hierdoor is het uiterst mooi. Wanneer ze haar viool weer oppakt is het nummer gewoon helemaal af. Dit samenspel is magistraal. Het zal zeker een set doorbreken doordat het even wat anders is maar het past zo in deze band “It’s Beautiful”! Tevens de titel voor de voorlaatste track, het nummer waar een duet weer ontstaat begint klein en werkt op naar een grote kracht en volume gaat omhoog wanneer het de minuut bereikt. Dit nummer kan live echt gaan knallen en de muziek zweept zeker weten het festivalpubliek op. Als afsluiter klinkt “Hold On” alweer door mijn speakers. De track tik ruim vijf en een halve minuut aan, beetje vreemd voor een “pop” song. Maar toch verveelt hij geen enkel moment, net zoals de hele plaat geen enkel moment vervelend was.

Town of Saints is met “No Place Like This” een nieuwe weg ingeslagen en heeft een eerste voetstap gezet naar een mooie, sunny en sterke toekomst. De band mag zeer trots zijn op deze langspeler, welke op mooi rood vinyl is gedrukt. De plaat is vanaf vandaag verkrijgbaar bij de betere platenzaak en morgen, 2 april, is de releaseparty in hometown venue Vera te Groningen!

Luister de plaat op Apple Music
Check hier de nieuwste videoclip van de band!

Persbericht: Tweede editie Epic Metal Fest zaterdag 1 oktober in 013 Tilburg