Review: Whether, I – Catalyst

WhetherI

Al eerder schreef ik over deze band op de blog, een review van hun debuut EP, en nu is hier dan hun volledige album. Catalyst (niet meteen denken aan Linkin Park). Het is een heftige vooruitgang die ik al had zien aankomen. De band bestaat nog geen twee jaar en nu al klinken ze als een doorgewinterde band die al veel heeft meegemaakt. Zo trapt het album af met “Among Lions” waar met speels gemak de band  benadrukt dat ze terug zijn van een periode touren en hier zijn om gehakt te maken van de vooroordelen die post-hardcore bands vaak met zich meedragen. Een echte vernieuwende sound is het niet maar dat boeit niet want zo ook trapt “Here’s To Tonight” met eenvoud je speakers kapot. De dikke bass die er doorheen komt heerst, maar de balans is altijd daar. Als je dan toch niets vernieuwends doet dan maar beter het in perfectie uitvoeren en dat gebeurd hier. De single van het album “Gemini” is een feature met Jonny Craig. Samen met Frontmannen Joshua(Screams) en Kabel(Clean) is het een vocalisten track die zeer uitgebalanceerd klinkt en door het verschil in stemmen heel vol maar weloverwogen door je speakers komt.

“Half Life” is de vierde track op het album en is catchy en met een eenvoudige drumritme wordt je direct vastgepakt. Stilzitten zit er niet meer in je moet mee bewegen. Beide vocalisten zijn sterk aanwezig en altijd wordt de limiet opgezocht maar nooit overschreden. Ook het gitaarwerk van Jordan en Andrei zit goed verzorgt in elkaar en met korte solo’s wordt dit nog eens onderstreept. Todd op de bas gitaar leeft zich ook lekker uit en samen met de drums legt hij een sterke ondergrond neer. Op de helft aangekomen is de titeltrack van het album aan de beurt. “Catalyst” is druk en vol energie en soms onnavolgbaar zelfs. Maar gelukkig brengt de clean vocals uitkomst waardoor er nog een beetje een tempo vertraging in lijkt te zitten. Vol er voorgaan is waar de band zeker wel goed in is.

“Novelist” trapt af en nog meer dan voorheen is de afwisseling tussen de twee zangers aangenaam. De twee versterken elkaar zeer en het aanstekelijke drumwerk is weer zeer prettig in het gehoor.
Het volgende nummer is weer een feature ditmaal met Michael Swank, frontman van Myka, Relocate. Als een echte metal track opent het nummer zich. Stevige gitaren en grunts vormen de intro. Even weg van de “core” want dit is gewoon steengoed en hard. “Honor Offer” is wellicht de track die iedereen kan overtuigen van de kracht van deze band.
Het nummer “Fox Tale” volgt en is meteen een stuk rustiger ondanks dat de drummer wel weer lekker doorslaat en er tempo in houdt.

Het voorlaatste nummer is weer catchy en draagt de titel “Mistweaver”. Strak gitaarspel en een eenvoudig refrein zorgt er straks vast voor de dat iedereen uit z’n bol gaat tijdens een live show van deze heren. Wellicht niet het beste nummer maar ach, dat mag de pret niet drukken. Zo sluit het zeer rustige “Hourglass” de tien tracker af. Met een tijdsduur van nog geen veertig minuten is er aardig doorgeslagen en bevat het album gewoon heerlijke post-hardcore tracks met een vleugje metal. Een prima debuutalbum en een zeer goede opvolger van de debuut EP.

Wil je het album kopen dan kan dat vandaag tegen een gereduceerde prijs op Bandcamp (t/m zondag) of de site van het platenlabel.

Twitter

Review: Nickelback - No Fixed Address