Review: Wu Tang Clan – A Better Tomorrow

WU1
Het langverwachte album is nu eindelijk hier. The Wu is back! En hoe, met maar liefst vijftien geweldige nieuwe tracks. Meteen aftrappend met een keiharde oldschool track “Ruckus in B Minor”. Het nummer zet de toon voor het gehele album, de oude vibes zijn terug, niet mee met het gezeik en de “fake” hiphop van nu. In alles hoor je dat de groep weer samen is en wellicht sterker dan ooit is. Het was een lange weg voor deze release wat voor vele fans een diepe domper was maar zodra ze deze plaat in handen krijgen zullen ze met een brede glimlach het lange wachten snel vergeten zijn. “Felt” volgt, een productie van RZA zoals de meeste tracks door hem zijn geproduceerd. Eenvoudige tonen als basis met een sterke tekst daaroverheen. Blazers en gezang opent het nummer “40th Street Black/ We Will Fight”. Diepe bastonen door je speakers en rake klappen drums. De lekkere afwisseling tussen de rappers en de snelheid maken het tot een van de beste tracks van het album.

De formatie die nu al meer dan twintig jaren bestaat gaat lekker verder met “Mistaken Identity”. Het nummer bevat vele kanten, mede door het gebruik van verschillende instrumenten. Van piano tot sterke drums en gitaren, ook het rondgaan van de mic haalt het maximale uit de track.
Oldschool sounds blijven door je speakers komen ook wanneer er semi a-capella “Hold The Heater” wordt afgetrapt. Het nummer vloeit zo lekker dat je vergeet dat dit live nog sterker gaat klinken als er een live band wordt toegevoegd aan de artiestenlijst. Een super toffe outro volgt die snel overgaat in een verhalend vertellende toon zoals we gewend zijn uit de hoogtij dagen van de hiphop. Zo begint “Crushed Egos”, het kortste nummer van het zesde studio album. “Keep Watch” was de eerste klanken die fans hoorde toen het als single werd gelanceerd in maart eerder dit jaar.

Het nummer dat volgt “Miracle” is mede door de vrouwelijke tweede stem een anders klinkend en zeer aangenaam nummer. Het ritme is even wat rustiger en door deze afwisseling een zeer aangename track. De sterkte van de teksten komt in ditWu2 nummer ook goed naar voren. Hierin laat de formatie zien dat ze hun kunde niet vergeten zijn. Wederom trompet geschal in het nummer “Preacher’s Daughter”. Wat erg opvalt, is dat de het “ODB/Wu Tang” gehalte in de teksten gereduceerd is tot een minimum wat mij wel erg aanstaat. Het nummer brengt een kleine ode, in het refrein, aan de originele nummer waaraan de titel zijn naam draagt. Diepe bastonen weerklinken, ditmaal voor “Pioneer The Frontier”. De eenvoud van dit nummer, het eenvoudige deuntje, met daaroverheen de teksten van de rappers gemixt met een vleugje filmteksten. Wat een combo!
“Necklace” volgt en klinkt rauwer en door de nog sterkere afwisseling met de epische teksten is het alsof je oude tijden herleeft.

Singletijd, “Ron O’Neall”, werd al eerder gepresenteerd tijdens The Daily Show en was naar de buitenwereld een blijk van de wederopstanding van de Wu Tang Clan. Het nummer kwam wellicht iets te vroeg waardoor het wachten nog langer leek te duren. Het is net zoals Miracle/Keep Watch een samenwerking met Nathaniel. Fijne piano solo opent de titeltrack van het album. “A Better Tomorrow” is een prachtplaatje geworden. Het nummer is door de eenvoud en de puurheid een masterpiece op het al geweldige geheel. Het springt er echt uit en zou zomaar op repeat kunnen op mijn iPod. De mix tussen klassiekers en nieuwe hiphop teksten zijn vloeiend in elkaar gesmede door RZA die met dit album een puike prestatie levert.

Met nog maar twee tracks te gaan is deze vijftien tellend album met een tijdsduur van ruim een uur een vol plaatje geworden. Maar om het nog even episch te maken klinken er weer filmklanken door de speakers en is “Never Let Go” het voorlaatste nummer. Ook mag Martin Luther King zijn zegje nog even doen in een geweldige outro van het nummer. Als afsluiter is het nummer “Wu Tang Reunion” op het album geplaatst. Het nummer is natuurlijk alles zeggend over de weder opstand van Wu. Een ode aan zichzelf, zonder te overdrijven. Een schouderklopje aan hunzelf.

Het album is vanaf begin volgende week verkrijgbaar via Itunes of via de betere platenzaak.

Review: Whether, I – Catalyst

Review: ElisaDay – Find the Aswer EP