Review: Xandria – Fire & Ashes (EP)

Geschreven door: Irma Ploeger
Foto’s door: Sharik “MCSharq”

xandria

In 2004 leerde ik de Duitse metalband Xandria kennen door de single ‘Ravenheart’.
613_Xandria_CMYKLisa Middelhauve was op dat moment de zangeres. De muziek, haar zangstem, de lyrics: het was een perfect geheel. Ik was fan! Jammer genoeg heb ik ze nooit live gezien met Lisa. Toen zij in 2008 uit de band stapte, kwam Manuela Kraller als frontvrouw uit de bus. Met haar heb ik ze twee keer live gezien, en net toen ik begon te wennen aan haar stem bij de muziek van Xandria stapte ook zij uit de band. Derde – en ik hoop permanente – frontvrouw vonden ze in de Nederlandse Dianne van Giersbergen. Haar prachtige, veelzijdige stem past perfect bij de muziek van deze band. De laatste dag van juli brengt Xandria “Fire & Ashes” uit, een EP met drie nieuwe nummers, twee bestaande Xandria nummers die opnieuw zijn opgenomen en twee covers. Tot mijn grote vreugde is ‘Ravenheart’ een van de twee nummers die opnieuw is opgenomen! Tijd om dit zeven nummers tellende album te beluisteren.

‘Voyage Of The Fallen’ ligt qua geluid in het verlengde van het vorige album “Sacrificium”. Catchy deuntjes, xandria2de zuivere, hoge stem van Dianne, gitaarsolo’s. Het is allemaal aanwezig. Wat mij betreft een prima opwarmer. ‘Unembraced’ lijkt een ballad maar al snel vallen meerdere instrumenten bij en zit je weer midden in een te gek rock nummer. Dianne gebruikt haar opera stem regelmatig. Wat mij betreft helemaal prima, ik kan dit enorm waarderen in een nummer. Ruim vier minuten krijgt de luisteraar een nummer te horen wat afwisselend is; in muziek en in zang. Het refrein is catchy. Live zal ‘Unembraced’ het goed doen! ‘In Remembrance’ is – zoals de titel wellicht al doet vermoeden – wel een ballad. Het beste wat je kunt doen is je ogen sluiten en gewoon genieten. De prachtige stem van Dianne danst met de rustige, vreedzame melodie. Na drie minuten zorgt een gitaargeluid voor iets meer pit. Wat een geweldig nummer, mijn persoonlijke favoriet van de drie nieuwe nummers. Dan zijn we toe aan de eerste cover: I’d do anything for love (but I won’t do that), origineel van Meat Loaf, uitgebracht in 1993. Xandria heeft haar eigen draai gegeven aan deze klassieker. In het origineel is het grootste gedeelte van het nummer gezongen door een man, in deze cover xandria3zijn de rollen omgedraaid en heeft Dianne de overhand. De zanger van My Propane, Valerio Recenti, vertolkt de mannelijke rol. Het is een bombastisch nummer, vol met drama, zoals het hoort. Dan is het tijd voor ‘Ravenheart’, het eerste oudere nummer van Xandria dat nu dus gezongen zal worden door Dianne, in plaats van Lisa. Meteen valt mij op dat Dianne’s stem veel hoger en luider is dan die van Lisa.  Wie denkt dat het volledig klinkt als wat ze al kennen, heeft het mis. Dianne grijpt de kans om te laten horen wat ze kan. Ook ‘Now & Forever’ klinkt anders. Er zit veel meer kracht in het nummer. Ik ben benieuwd hoe dit live zal klinken. Het laatste nummer is de tweede cover, ‘Don’t Say A Word’ van de Finse band Sonata Arctica. Als ze dit er niet bij gemeld hadden, had ik het waarschijnlijk niet eens geweten. Het is een volledig nieuwe versie. Dit kan ik echter meer waarderen dan een band die een nummer covert door alleen de zang te veranderen. De cover zal binnenkort verschijnen op “A Tribute To Sonata Arctica”, waar meer bands aan meegewerkt hebben.

Met “Fire & Ashes” stelt Xandria niet teleur. Veel variatie, creativiteit en talent is wat ze hun fans te bieden hebben.  Deze EP is echter niet alleen voor Xandria fans; een ieder die female fronted metal kan waarderen zou deze aankoop moeten doen.  Wie oudere en nieuwe nummers live wil horen, kan 6 september 2015 terecht bij Gebroeders de Nobel in Leiden en 4 oktober 2015 in Doornroosje, Nijmegen als support van Powerwolf.

xandria4

Persbericht: Biesenrock vroegboekactie en crowdfunding

Review: Dr. Dre - Compton