Review: Xandria – Theater of Dimensions

Een vogelvlucht mag je het wel noemen, Xandria is gaan vliegen sinds de verandering in lineup. Inmiddels staat de vijfde zangeres aan het front, ditmaal “ons” eigen Dianne van Giersbergen. Het album Theater of Dimensions zal later deze maand uitgebracht worden onder de vlag van Napalm. Dat de band erg wisselvallig heeft gepresteerd in het verleden mag duidelijk zijn, telkens bleek er een andere “groep” fans geïnteresseerd te raken, iets wat ook weer heeft geholpen blijkt nu op lange termijn. Met deze toevoeging in de album lineup zet de band een volgende stap voor de band.

Het album klinkt direct ijzersterk en is geen speld tussen te krijgen waarom het niet zou gaan aanslaan bij het grotere publiek. “Where the Heart is Home” bouwt dan ook een stevig fundament voor het geheel, de opbouw, de korenzang en de metal die er na anderhalve minuut invliegt met een gitaarsolo. De inbreng van meester producer Joost van den Broek is duidelijk hoorbaar en brengt het geheel naar een volgend level. Of twee vooruit zelfs.

“Death To The Holy” zet daar dan ook vrolijk op voort, het geheel klinkt heerlijk opgewerkt en de vrolijkheid en de lol straalt uit de track. Ik probeer nu al een paar uur te ontdekken hoe de band deze slag heeft kunnen maken maar het lijkt of alle puzzel stukjes nu op hun plaatst staan en that’s it. Vervolg “Forsaken Love” doet zelfs een beetje terugdenken aan de oude glory dagen van Within Temptation waar Mother Earth en The Silent Force deze zelfde mix naar voren bracht. Een natuurlijke klank en kleur samen gewoven in een stevige bite zonder door te slaan naar de extremere kant van de metal.

Het nummer “Call of Destiny” gaat wat steviger van start maar komt al snel in een aangename vaart terecht waarbij snelle gitaarsolo’s afgewisseld worden met een bijna solistische Dianne waar enkel de muziek nog een bijrol speelt. De single is een feature met Björn Strid van Soilwork en draagt de titel “We Are Murderes (We All)”. Een bijna prog-metal achtige sound vult mijn hoofd en het gaat er stevig aan te keer en voelt zelfs een beetje als MaYaN aan op bepaalde stukken. De inbreng van de zanger blijft echter beperkt waardoor er bijna voor een iedere grunter gekozen had kunnen worden.

“Dark Night of the Soul” vertegenwoordigt het rustigere deel op de plaat, al kan het natuurlijk niet uitblijven dat er een Evanescence-tje gedaan wordt. Met “When The Walls Came Down (Heartache Was Born) en “Ship of Doom” wordt een prima middenstuk afgesloten op de plaat, echter blijken deze drie platen slechts de intro te vormen voor een fantastische eindsprint. Het volledig instrumentale “Céillí” gooit je op een boot en neemt je mee de oceanen over. Een “piraten” nummer kennen we natuurlijk al van de band, op Neverworld’s End stond namelijk het heerlijk “Cursed”, maar nu wordt even de band uitgelicht. Het kan een lekkere break zijn voor de zangeres tijdens de liveshow om even op adem te komen en de heren het werk te laten opknappen.

Even zelf op adem komen hoort, want het album is pas op vijfenveertig minuten maar gaat nog dertig minuten door. “Song for Sorrow and Woe” laat Dianne haar opera keeltje weer eens lekker openzetten maar vormt wellicht een van de mindere nummers van het geheel, lees dit als, het is een zeer sterk nummer, maar de rest is nog beter.
“Burn Me” en “Queen of Hearts Reborn” volgen en zijn een opstap naar het slotstuk van ruim veertien minuten. “A Theater of Dimensions” is een duet met niemand minder dan Henning Basse. De zanger dient een miljoenen publiek te hebben met zijn stem maar toch is dit nog niet gelukt, des te mooier want nu heeft hij tijd en ruimte om dit soort aanbiedingen te omarmen. Het nummer is theatraal, zoals je mag verwachten van de naam, maar lost ook echt alle verwachtingen dan ook in. Een verhaal van begin tot eind goed uitgewerkt, goed gespeeld en dramatisch wanneer nodig.

Dat de band goed heeft rondgekeken naar succesvolle bands mag duidelijk zijn en is totaal geen verwijt richting hen, het heeft de band en de muziek enkel goed gedaan. De treden omhoog zijn resultaat van hard werken en de juiste partners vinden. Xandria in zijn “sterkste” bezetting ooit, de juiste mensen om hun heen verzameld en de juiste spirit zorgt dat Theater of Dimensions op 27 januari vele metal harten sneller zullen laten gaan kloppen en het jaar met een ijzersterke plaat van start gaat. De cd is te bestellen via de betere platenzaak natuurlijk of via iTunes.

Persbericht: Dimmu Borgir - new DVD "Forces Of The Northern Night" out in April!

Persbericht: The Charm The Fury announce »The Sick, Dumb & Happy« to be released on March 17th