Review: Xandria/Serenity/Jaded Star – Biebob Vosselaar (BE) 21-02-2015

Tekst & foto’s door: Sharik “MCSharQ”

Klik hier voor de foto’s

Serenity Biebob Vosselaar (BE) 21-02-2016

Drie metal bandjes in de Biebob te Vosselaar, althans dat was de bedoeling. Echter was frontvrouwe van Xandria ziek en werd hun show afgelast. Hierdoor zouden de twee overgebleven bands langer spelen.

Jaded Star Biebob Vosselaar (BE) 21-02-2016

Om 19.30 staat de aftrap voor Jaded Star ingepland en ondanks een trage entree (door de 5 euro refund) begon de band netjes op tijd aan hun vijfendertig minuten durende set. Met slechts zeven nummers op de setlijst viel dit enigszins tegen sinds bij entree een langere speeltijd werd beloofd. De band met aan het front Maxi-Nill draait inmiddels alweer een tijdje mee en merkbaar is dat de bandleden lekker in hun vel zitten. Helaas laat het geluid de band in de steek en is het optreden ondermaats. Gelukkig helpt hun energie wel op een deel hiervan goed te maken. Het toegestroomde publiek klapt en zwaait vrolijk mee wanneer noodzakelijk. De nummers volgen elkaar snel op en in een ruim halfuur wordt er dan ook afscheid genomen van de tour met een grapje van de heren van Xandria.

Met een klein half uur ombouw is het tijd voor de headliner Serenity. Met veertien nummers op de setlijst kan dit

een ruim uur en vijftien minuten voldoende vullen, een prima headliner time. Alles wordt uit de kast getrokken in deze kleine zaal. Veel licht, verhogingen en hun onzichtbare grote banner.

De set wordt afgetrapt met de titeltrack van het album Codex Atlanticus (een echte intro) en gevolgd door Follow Me. Een sterke start waar de fans in de zaal wel aan toe zijn. Blijkbaar veel fans voor deze band afgereisd naar de Biebob. Hun nieuwste plaat kwam dan ook kortgeleden uit en ook ik ben erg onder de indruk ervan, mede een rede om vandaag hierbij te zijn. Zanger Georg zet met volle kracht in en pakt meteen het publiek in, iets wat zijn voorprogramma is vergeten te doen. Dit is de metal waarvoor hen hier waren, zo gaat het heerlijk makkelijker over in de derde track van de plaat, Sprouts of Terror. Een zeer catchy nummer welke even heeft moeten groeien maar zo live klinkt hij vol kracht en power.

Tijd om terug te keren naar een track van de vorige plaat, Royal Pain, waar een Tasha, de gast vocaliste, aan mag sluiten bij de band. De wisselwerking is op het nieuwe album er niet meer doordat een vrouwelijke zangeres ontbreekt (op enkele tracks na) maar live is het bijna noodzaak bij de oudere nummers, dus ook nu. Terug naar nieuw werk, Iniquity, heerlijke piraten achtige song. En zo wisselen de tracks elkaar dan ook lekker af. Wetende dat de band op tour is om het nieuwe album te promoten en na deze tour nog verder gaat met Powerwolf en daarna nog Kamelot. De band is voorlopig nog wel onderweg. De nieuwe nummers werken net zo lekker als de “klassiekers” en de fans doen gezellig met alles mee. Vrolijkheid al om op het podium en in de zaal. Een zeer geslaagd metal zondag avondje, ook al was Xandria helaas niet present.

Promotions: Morgen start de verkoop van Pinkpop 2016!

SharQ Bite: Dyscordia - Words in Ruin