Review: Yvon Mocking – Get To Know Me

Yvone Mocking

In Nederland hebben we een aantal rock chicks, sommige breken door, andere staan al aan de top en andere beginnen aan de deur te kloppen. Een aantal jaren geleden hadden we natuurlijk Yasmin die een geweldige plaat afleverde, Astrid Kunst timmert lekker aan de weg met d’r nieuwe band Join The Cavalry en nu staat alweer een rockchick op. Yvon Mocking heeft haar hart op de juiste plek, weet wat ze wilt en ze snapt hoe de wereld in elkaar steekt.
Met haar debuut EP “Get To Know Me” zet ze zichzelf dan ook duidelijk op de kaart. Er staan zes nummers op de cd die 25 september in de Ekko te Utrecht gepresenteerd zal worden. Vanaf heden is hij wel al online te beluisteren maar zal dan fysiek uitkomen.

Yvone MockingHet openingsnummer “Broken Hearted Too” kickt meteen lekker in, met haar toffe rauwe maar schone stem drukt ze haar stempel duidelijk op de rockmuziek. Het nummer gaat lekker op en neer, met snelle en rustige stukken. Standaard zou je het niet mogen noemen want het wijkt wel degelijk af van wat we kennen, echter heb ik haar live gezien en dan knalt het toch nog veel meer.
“Another One of Those Days” volgt, met een lekkere bass intro wordt afgetrapt. Een heerlijk vrolijk klinkend nummer dat je zomaar op 3FM zou voorbij kunnen horen komen. Geschikt voor jong en oud. Maar dan volgt “Ordinary Girl” een prachtige ballade. De schoonheid van Yvon ’s stem komt hier nog meer tot zijn recht en wat zou een rockchick zonder band zijn. Even later in de track kickt ook de band namelijk in. Het evenwicht in deze track is perfect in balans, haar stem boven alles uit zonder problemen.

“Give it A Change” is nummer vier op het plaatje en kickt weer heerlijk op snelheid in na de vorige track. Wellicht een van de sterkste nummers op de EP met grote hit kansen. Mede doordat het nog net wat rauwer en meer rock klinkt dan Another One of Those Days. “Y’ain’t Woman Enough” is de voorlaatste track die mij persoonlijk weinig aanspreekt. Maar dat kan goed aan de titel liggen. Het nummer is beetje het buitenbeentje van het album, met een andere vibe wat meer groovy en blues invloeden. Een prachtige gitaarsolo als  gevolg, maar minder catchy en rock dan de voorgangers op de EP.
Nummer zes is wederom “Broken Hearted Too” maar nu de Broken Heart Versie. Een fijne twist op het eerste nummer. Waar Ordinary Girl al een fijne rockballade was is dit een heerlijke akoestische versie. Een prachtig uitgeklede versie waar Yvon haar stem de volledige ruimte kan geven.

Al met al een fijne debuut EP met scherpe rockrandjes, zachte ballades en experimentele uitspattingen. Yvon zet d’r beste beentje voor en het is nu aan haar en de band om heel Nederland rond te gaan sjezen en haar naam en muziek meer bekendheid te gaan geven want ze zou zomaar een hele grote kunnen gaan worden!

Review: J.B.O. - Nur die Besten werden alt

Review: Eluveitie – Origins