Review: Zac Brown Band – Jekyll & Hyde

zac2

Voor iedereen die eens wat anders wilt horen dan de standaard country of pop sounds. Zo simpel kan de omschrijving van deze superster zijn. Pak een shaker en gooi daar bovenstaande twee genres in, doe er nog wat dansbare klanken en een vleugje rock erbij en mix het goed door elkaar. Bij serveren nog een gast muzikant( e), achtergrond koor of een blazersensemble erbij voegen en klaar!

zac1Wellicht ken je deze band rondom zanger Zac nog niet maar ze komen uit Dahlonega(Georgia) en behoren tot de best of the best in Amerika als het gaat om country muziek. Het unieke aan deze band, want ja het is een band ook al draagt het de zangers naam, is dat ze niet het standaard muziekje afdraaien maar vol passie iedere track spelen, zowel live als op het podium. Gemixt in bovengenoemd sausje is het een unieke sound die ze ten gehore brengen.

“Beautiful Drug” en “Loving You Easy” trappen het album Jekyll & Hyde af. Alle nummers zijn geschreven door Brown en een team om hem heen. Dit zorgt altijd voor de persoonlijke touch aan het geheel. Met het openingsnummer wordt meteen een start gemaakt aan de mix die de nummers door het gehele album dragen. Een poppy sound met country feeling. Lekker uptempo zorgt voor een goede start. Iets wat in het rustigere tweede nummer even wordt teruggeschroefd. Minder snelheid maar meer country met fijne violen. Het nummer “Remedy” werd meden geschreven door Nashville talent Keb’ Mo’. Een meer groovy sound door fijne basklanken tot gevolg. Een Afrikaans koor staat de band bij waardoor het geheel vol en met power klinkt.

Het nummer “Homegrown” zingt echt heerlijk mee en wil ik wel eens meemaken in een vol stadion waar deze band optreed. Het moet zeker een kippenvel nummer zijn door de kracht als de fans mee zingen! Met niemand minder dan Sara Bareilles is het eerste duet een feit, “Mango Tree”, klinkt heel zomers en swingt heerlijk door de toevoeging van een blazersensemble. Waarom, omdat het kan!
Een prachtig koppel die Zac en Sara, de stemmen liggen elkaar goed en wisselen elkaar snel en eenvoudig op. Hierop volgend komt een vele rauwere en hardere track “Heavy is the Head” met niemand minder dan Chris Cornell ( Soundgarden/Audioslave ). Tijd voor een heerlijk potje countryrock dus. Het nummer vliegt er doorheen.

En dan opeens, een prachtige solo viool klank, de rust zelf. Aangevuld met eenvoudige gitaarklanken, rustige drumsounds en de vocalen van de frontman. Even een trapje terug, in het prachtige “Bittersweet”. Een klein nummer dat uitblinkt in kwaliteit. Dit is waar ze ook al sterk in zijn.
Op naar weer wat meer uptempo en vrolijkheid. Lekker Hawaii ’s sausje eroverheen in “Castaway”. Alles achter je laten en gewoon het leven leven! Wie wilt dat nou niet? “Tomorrow Never Comes” begint kortstondig rustig maar bouwt zich uit tot een volle snelheid track met een dansbare beat eronder. Vrolijk was je al en nu doe je er ook nog een dansje bij. Radiohit, jazeker! Wanneer? Deze zomer! Zou 3FM eens hun ogen gaan openen, ik hoop het.

Een echt liefdes liedje is “One Day”, lekker rustig, met fijne toevoeging van klanken door de band en on top nog een trompet. Alles wat je nodig hebt om een heerlijke ode te brengen aan je geliefde.
“Dress Blues” gaat hierop door en neemt uitgebreid de tijd om het verhaal te vertellen. Waar alle nummers braaf onder de vier minuten blijven zijn er enkele die uitschieten. Zo ook deze track.
Alweer meer country gericht klinkt “Young and Wild” met scherpe gitaren, zachte klappen van de drummer en samenzang. “Junkyard” klinkt wel een stuk rauwer en is een co-write met Roger Waters. Tevens het langste nummer op de plaat met maar liefst ruim zeven minuten op de teller!

Liedje voor een dochter met de naam “I’ll Be Your Man ( Song for a Daughter ), wederom een ode track. Een prachtig nummer al moet je wel goed luisteren naar de tekst die soms wat weg valt in de overdosis aan klanken. Voorlaatste nummer alweer, “Wildfire”, wederom heerlijk de country sound weer voorop. De maar weinige pure country tracks word hiermee goedgemaakt. Het nummer klinkt heerlijk door de speakers, vrolijk en opgewekt. Als afsluiter wordt er echter gekozen voor een akoestische versie van het al eerder gehoorde “Tomorrow Never Comes”. Zo staan er maar liefst zestien nummers op het iets meer dan een uur tellende album. Druk, overvol maar wel allen vol passie, liefde en op zeer hoog niveau.

Voor wie nog nooit van Zac Brown Band had gehoord is dit wel het moment om de platenspeler aan te zwengelen en hem via Spotify, iTunes of gewoon als hardcopy te beluisteren. Voor ieder wat wils op een zeer diverse plaat. Wat kun je nog meer wensen deze lente periode?

Festival: Dauwpop - 14/05/2015

Eenmalig concert Kapel Koninklijke Luchtmacht tijdens het Bevrijdingsfestival Limburg!