Review: Elvellon – Until Dawn

Elvellon… de naam waar je wellicht nog niet van hebt gehoord of enkel in de gangen van de metalwereld. Al langer hangt er een buzz rond deze band want iedereen snakte naar een album van de Duitsers. Een aantal jaar geleden zag ik ze in een molen, een jongerenachtig centrum waar een podiumpje was gebouwd. Dat de band goed heeft geluisterd en gekeken naar hun helden weerklinkt in de gehele plaat. Zo begint “Until Dawn” dan ook met een prachtig symfonische intro “Spellbound”. De betoverende klanken pakken je dan ook meteen vast voordat er vol wordt ingeslagen met de openingstrack “Oraculum”. Voor wie niet beter zou weten zou het een intro kunnen zijn voor een Nightwish plaat. Er is veel tijd gestoken in de details, iets dat de grote bands ook al doen.

Elvellon Inne Muhle Duisburg 05-11-2016

Alle puntjes moeten op de juiste i’s worden gezet. Wanneer frontvrouwe Nele haar stem voor het eerst laat horen sla je dan ook achterover van de kracht. Helemaal mooi afgerond en klaar om de wereld te veroveren. Maar laten ze maar eerst in de buurt beginnen.

Het nummer is lekker uptempo en biedt voor alle muzikanten een plek om hun instrument te laten shinen. Zo mag halverwege natuurlijk een korte gitaarsolo bijvoorbeeld niet ontbreken. Alle regeltjes worden braaf opgevolgd, dat is dan ook het enige mindere aan deze plaat, buiten de lijntjes kleuren zit er niet bij in. Zo is ook te horen in “Silence from the deep”. De opbouw van het nummer sleept je mee. Je weet dat de kracht uithaal komt en die wordt dan ook braaf gedaan.

Voor de liefhebbers van Tarja’s periode bij Nightwish kunnen hun hart een sprongetje laten maken bij het nummer “The Puppeteer”. Het nummer lijkt zo uit de gloriedagen te zijn geplukt. Goed ingevuld met symfonische klanken en toffe riffs. Terwijl de drum aan zwelt begin je je klaar te maken om die haren rond te laten vliegen en zo gebeurd dan ook want tegen het einde kun je er flink los op gaan.

Met “Fallen into a Dream” probeert de band voorzichtig een eigen epos aan te breken. Het lukt niet volledig maar desondanks is deze ruim zeven minuten durende track van alle noodzakelijke elementen. Erna wordt een korte brug geslagen en vervolgen ze met “Kings of Thieves”. De frontvrouwe speelt en bespeelt je aardig met haar stem die in deze track aardig op en neer gaat.

Braaf wordt ook de titeltrack op de plaat gezet en is tevens een van de betere tracks. Het is misschien wat minder overdone dan voorgaande tracks en daardoor valt het even wat beter op de lege maag. “Dead-end Alley” is een echte track waarbij je met goede in-ears of koptelefoon veel details kan spotten op de achtergrond. Heerlijk om die te ontdekken naar een paar keer gehoord te hebben.

Ok nog een poging dan voor een epos, “Shore of Aeon” telt ruim acht minuten en met strijkers en een rustiger thema is het heerlijk weg dromen op de track. Het verhaal staat centraal en de muziek enkel ter ondersteuning. Omdat de plaat bijna ten einde is worden weer alle registers opengetrokken en vliegen we van de Shore naar “Born from Hope”. Het is weer z’n heerlijke track die verwijst naar vervlogen tijden. Vorig jaar werd de track al uitgebracht en is inmiddels al over de miljoen views gegaan. Nog een beetje weinig voor z’n goede track maar ach.

Het slotstuk mag er ook zeker wezen, “Dreamcatcher”. Een heerlijk einde van een zeer sterke metal plaat. Waar vele denken dat de hoogtijdagen vervlogen zijn en er geen nieuwe bands klaar staan om de huidige top voorbij te streven over een aantal jaar zoude deze plaat eens moeten luisteren. Met de juiste toekomstige keuzes en misschien wat geluk en geld kan deze band mee richting de top en wie weet wel meer dan dat!

Muzikaal klopt het in ieder geval.

Liked it? Take a second to support MCSharQ on Patreon!

Festival: Pop on Top Zondag 3 juni 2018